Naturlig hovvård iFokus

Naturlig hovvård

Etikett: allmänt-om-hovar
Läst 2795 ggr
CaptainBunchie
0

Rida oskott?

Jag har en unghäst på fyra år som vanligtvis är skodd fram och oskodd bak. Men nu har han tappat och dragit av (nu igår så hade han fastnat med skon i vår andra hästs täcke, och tyvärr blev det att de både slet sönder täcket och han tappade skon) två gånger inom loppet på kanske en och en halv vecka, och tanken om att låta honom gå oskodd både fram och bak lockar mer.
Han har bra hovar bortsett från en liiiiten skåra i bakhovarna som antagligen kommer slitas eller verkas bort väldigt snart. Förrs året gick han på bete, oskodd och utan att behöva verkas på fyra månader om jag minns rätt.

Men till saken. Jag har börjat tänka att det kanske var bättre att låta honom vara helt oskodd. Men hur blir det med ridning och dylikt? Hade tänkt sätta igång honom nu efter vintern och rida 4-5 gånger i veckan (visserligen blir det ju självklart ganska lugna och korta pass nu, då dels är han lite stirrig och dels omusklad). Vår hovslagare sa att vi kunde ha honom oskodd om vi inte red för mycket, men jag vet inte riktigt vad gränsen går?

Bomba med tips och råd är ni gulliga. ❤️

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Annette
1

Det beror på vilket underlag ni rider på, hur hårt han sliter hovarna och om han blir ömfotad.

Tusen
0

Så länge din häst verkar röra sig obehindrat kan du rida överallt. När h*n börjar bli ovillig att springa kan du rida på mer mjukt underlag. Man kan även använda speciella boots (gympadojjor)

Maja92
0

Som utbildad hovslagare skulle jag säga att man kan rida 1-2 gånger i veckan på mjukt underlag. Rid inte på grusvägar men asfalt går bra i mindre mängder. Ni får känna er fram.

CaptainBunchie
0

I och med att han mest kommer att ridas (eller ja, endast) på banan (sand/grus) och på grusvägar, går det inte?
Vill tyvärr inte köpa boots till honom då det skulle bli krångligt och jag vet inte riktigt hur han skulle reagera då han är ganska känslig.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Tusen
0

#4 Testa! Du märker när hovarna har slitits för mycket.

[[AcsJulia]]
2

Jag TRÄNAR min häst runt 5 mil i veckan (mer när hon verkligen är igång) längs grusväg. Intervaller i trav och galopp. Barfota. När det kommer till barfotagång handlar det om kunskap och en gnutta genetik. Testa och se!

Maja92
0

När det kommer till barfota har det extremt mycket med genetik att göra. Ta det bara försiktigt för jag har "räddat" många hästar och gråtande ägare när de har tagit av skorna och forsatt rida och det har både varit bölder, blåmärken och mycket halta hästar.

Alana82
1

Jag skulle säga att det handlar väldigt lite om genetik, men desto mer om kunskap, förutsättningar och tid, för en hov tar cirka ett år att växa hela vägen ner och ökat slitage ökar hårdheten i hoven men man måste öka slitaget gradvis eftersom tillväxten tar så lång tid, har man inte tiden, kunskapen och förutsättningarna så ska man ge fasen i det och anlita en certifierad hovslagare i stället

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

LinaN
1

min häst har gått barfota i ridhus med grus/spånblandning i stort sett dagligen de senaste 3 åren, och han har alltid behövts verkas ordentligt när hovis vart ute. Även när vi red ut på varierat underlag 5 dagar i veckan så behövde han verkas var 8-10e vecka, så det var lite mer sällan än när man smårider nångång då och då.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

idaklausner
0

Gympaskor kanske vore något (hovboots)? :)

Maja92
0

Ok, om det nu handlar om teknik. Skulle du kunna förklara för mig med både en va mina egna och säkert 20-tal hästar till i min kundkrekts som vill ha sina hästar barfota men det går verkligen inte hur vi än gör? Med både veterinär och mer erfarna hovslagare med i bilden. Det går inte, hästarna totalt vägrar gå även på gräs, Efter 2 år kan en av mina enbart gå på gräs utan skor men blir nästan blockhalt på lite grus. Han har dåliga fötter som dom andra, så det har med genetik att göra. Nu ska denna 3 åriga utbildade hovslagare som även är inne ibland på klinik sätta på fler skor på hästar med dåliga fötter.

Här är också en väldigt intressant artikel. 

http://www.hastliv.nu/blogg/equileja-med-siktet-installt-pa-hovar/inlagg/vildhastars-hovar

Linnea
3

#11 Verkas dessa hästar som om dom skulle skos eller barfotaverkas dom? Är hovarna så pass låga att strålen får ordentlig markkontakt så att hovmekanismen fungerar korrekt? Det är ganska ovanligt på skodda hästar. Har dom strålröta till följd av dålig markkontakt? Är strålen smal och hård blir hästen ömfotad. För att hovarna ska vänja sig vid hårda underlag måste hästen gå på sådana en stor del av dagen. Inte bara en skogstur ett par gånger i veckan. Ju bättre hovar ju bättre funkar dom på olika underlag.

Skynda långsamt så går det fortare.