Naturlig hovvård iFokus

Naturlig hovvård

Etikett: hovboots-hovbeslag
Läst 1785 ggr
LinaN
0

blärk, måste sko

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tråkiga nyheter, efter 9 år skolöst måste jag nu börja sko min häst pga kraftig hovbroskförbeningi framhovarna. Han har ju haltat till o från hela hösten och vinten och nu i februari blev han tvärhalt. Åkte in till kliniken, utreddes, hade hälta, röntgades, massor med hovbrosk hittades. 

Fick order om att sko honom som en del av uteslutningsmetoden för hältan. Visst sa jag, det gör jag så vi vet vad vi kan utesluta eller inte. all hälta orsakad av hovbrosket är som bortblåst 1½ månad senare. *suck*

och problemet är att en hovboot kommer inte bidra med den stabiliteten som skon kan göra. till mitt stora förtret. Men i varje fall, i nästa omskoning så rycker jag skorna bak för att se om han verkligen behöver vara skodd runt om eller om det räcker att ha honom skodd fram. Jag hoppas på det iaf.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Cahira
0

Hoppas han kryar på sig. 🌺

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

LinaN
0

Han är bättre i sina tassar sen skorna kom på, men han har fått en ny låsning i ryggen = rörelsestörningar så får ringa ut en kiropraktor igen. Som tur är så går det ju på försäkringen som rehab (tilläggasförsäkring) så det är ju bra iaf! :)

[[AcsJulia]]
0

Det är som det är. Vad ska en göra liksom? Jag är väldigt glad att det verkar hjälpa i alla fall!

LinaN
0

Jo, det kunde ju ha fortsatt vara illa även med skor så ja…. jag är glad över att det gick att åtgärda med sko till viss del och till viss del med kiropraktik!

Hade första NH-träningen på över ett år i söndags och jädrar vad bra det gick och han gick så fint! :D

[[AcsJulia]]
0

Så skönt att höra! 😍 Hur ser prognosen ut? Tror de att det är själva fixeringen av hoven som ger effekt?

LinaN
0

Problemet visade ju sig vara kiropraktiskt så det var det som gav hältan att han hade en kota som låg fel i ryggen, o i manken och i kors/länd.

Men hovbroskförbeningen blir ju fixerad iom skorna. däremot funderar jag på om han vart öm pga att det vart så fuktigt och blött en lång period när han var som haltast också…. så får ge det ett tag och sen testa o se om han kan gå helt barfota igen, annars får jag sko på fram. men ska låta honom vara skodd nu över sommaren fram åtminstonne.

Zabbio
0

Det viktigaste är ju att han slipper ha ont :)
Hoppas på det bästa, med skor och låsningar och allt.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

LinaN
2

uppdatering, han är nu bara skodd fram, och det kändes inte som någon skillnad mellan hur han rörde sig helskodd och halvskodd.

Han är nu mer eller mindre helt igång, behöver bara lite mer kondisträning.

Så nu är det knappt 2 veckor kvar till betet och det ska bli såååå skönt o släppa honom. Dock blir det med munkorg i år.