Annons:
Etiketthovboots-hovbeslag
Läst 2131 ggr
LinaN
6/9/15, 7:44 PM

Avskodd på prov

Idag så kom hovis ut igen. tydligen hade det redan gått 7 veckor sedan förra skoningen…. jösses vad tiden går…. tyckte det var alldeles precis jag betalade fakturan på skoningen….

Men Lillkillen hade sprungit ifrån sig en sko i helgen, och när Daniel då var ute för att sko på tappskon så sa jag att jag övervägde att sko av honom, så hipp som happ så blev ha navskodd på stående hov. Helt lös på gången var han, stod hur snällt som helst de första 3 hovarna, sista hoven vart lite jobbig och tålamodet tröt.

Så nu ska vi se hur öm han blir. Han kändes lite försiktigare när jag red efteråt men inte öm. 3½ månad med skor. Så nu överväger jag att skaffa boots till honom att ha när vi rider ut och rider på varierat underlag.

Är verkligen pest eller kolera-stadie nu. med skor så börjar han spricka i trakterna, utan skor kanske han får ont av hovbrosket igen….. eländiga elände… nåja, i värsta fall får han skos på igen sen. Eventuellt så kommer vi säsongs-sko, vi får se vad som händer helt enkelt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Maja92
6/18/15, 3:07 PM
#1

Jag hoppas du hade ironi när du skrev att du red hästen samma dag som skorna åkte av samt verkning. No shit att hästen var mer försiktig. Speciellt med hästens brosk och allt.

LinaN
6/22/15, 11:59 AM
#2

#1 ingen ironi alls, men det vart knappast så han fick ett 180 minuters hårt dressyrpass efteråt. två varv i trav i ridhuset gör varken från eller till med tanke på att han både bockade och sprang som en galning i hagen sen….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Cahira
6/23/15, 9:41 AM
#3

Håller tummarna att det går bra! Vet att han har bestämda åsikter den herren. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

LinaN
6/23/15, 3:54 PM
#4

#3 han har ju det! men änsålänge har det gått bra.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Cahira
6/23/15, 7:26 PM
#5

Vad skönt!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[mitzylinnea]
6/24/15, 7:59 PM
#6

Vad spelar det för roll om man skor/avskor och verkar och sen rider efter?

Annons:
Urhasten
7/10/15, 6:10 PM
#7

Hur har det gått? :)

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

LinaN
7/10/15, 7:36 PM
#8

Det har gått bra. Väldigt stenigt är lite ömt, men grusväg, asfalt, gräs och allt som är jämnt utan massa knöggel och strödda stenar i storlek med stora puttekulor går utmärkt! :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lorita
7/16/15, 7:36 AM
#9

mitzylinnea man ska ge hoven en chans att återhämta sig efter alla år med skor. Det är en väldig balansgång att lyckas med att sko av en häst. 

Jag hade ställt hästen en vecka eller två så enda belastningen på hoven vara hästens tyngd och rörelse i hagen. Sen långsamt satt igång hästen och varit mycket uppmärksam på vad hästens hovar tål.

Risken är annars stor att man sliter hoven för hårt och att hoven nöts ner fortare än vad den växer. Minst ett år får man räkna med att det tar att återställa hoven och få den stark.

Det kräver en hel del av ägaren att få detta med barfota att fungera men när det väl gör det så är det helt klart det bästa för hästen. Jag har fyra oskodda hästar just nu och använd aldrig boot och rider på alla typer av underlag. 

Den ena tränas riktigt hårt och min medryttare är imponerad av att han går att rida överallt :D

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




LinaN
7/20/15, 11:29 AM
#10

#9 for the record så har Harry bara vart skodd i 2 månader så rehabiliteringen har gått väldigt fort vilket jag också räknat med.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: